6 Ağustos 2012 Pazartesi

EĞİTİM NEDİR?



Eğitimin bir çok tanımı yapılmıştır. Açıklaması zor bir kavram fakat bilimsel açıdan yapılan tanımlamalar bize rehberlik etmektedir.n Akademik dilde; “Bireylerin davranış örüntülerini değişme süreci.
Önceden belirlenmiş amaçlara göre insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan plânlı etkiler dizgesidir. kişinin yaşadığı toplum içinde değeri olan, yetenek, tutum ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tamamıdı.” şeklinde tanımlanır. Eğitim, seçilmiş ve kontrollü bir çevrenin (özellikle okulun ) etkisi altında sosyal yeterlik ve en üst düzeyde bireysel gelişmeyi sağlayan sosyal bir süreçtir Eğitim; Bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde değişmeler meydana getirme sürecidir.
Eğitim tanımanda bazı kavramların tanımı şu şekildedir:
İstendik: Söz konusu değişmenin önceden tasarlandığını göstermektir. Eğitimin sonucunda varılacak noktanın önceden hedeflenmesini ve amaçlanmasını ifade etmektedir.
Kasıt: Önceden tasarlanmış bir değişikliği sadece bir tesadüf eseri olarak yaratan ve belki farkında bile olunmayan durumdan dışarıda tutmaktır.
Birey: Sosyal, kültürel ve biyolojik bir varlıktır.
Yaşantı: Bireyin diğer bireylerle ve çevresiyle etkileşimin bireyde bıraktığı izlenimdir. İki kısma ayrılır. Bunlar, kazanılmış yaşantı ve yaşanılmış yaşantıdır.
Kazanılmış Yaşantı; bireylerin birbirleriyle etkileşimi sonucunda yer alan etkinliklerin tümüdür.
Yaşanılmış Yaşantı: söz konusu etkileşim içinde yer alan etkilerden sadece bireyde kalıcı iz bırakan ve bireyin davranışında değişimi oluşturan etkinliktir.
Süreç: İş ve işlemlerin yapıldığı zaman dilimidir.
İsmail istenilen davranışları kazanabilmesi için, eğitim sürecine katılması, yani kendi yaşantısıyla tecrübe etmesi gerekir. O sebepten dolayı İsmail’in durumunu yaşantı kavramıyla açıklayabiliriz.
Eğitimi, yukarıda yapılan tanımandan yola çıkarak şu şekilde özetlemek mümkündür.
Eğitim bir süreçtir.
Eğitim sürecinde bireyin davranışlarının istenilen yönde değiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Davranışlardaki değişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmiştir.
Eğitim sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
Eğitimin geniş bir çerçevesi içinde öğretim, öğretme ve bütün bunların ürünü olan öğrenme kavramı girmektedir.

İbrahim Ethem Başarana Göre Eğitimin Tanımı:
Eğitim alanında çalışan her bilim ada­mının, eğitimle uğraşan her eğitimcinin, her öğretmenin kendine özgü geliştirdiği bir eğitim tanımı vardır. Eğitim alanında yazılmış her kitapta, her yazıda eğitimin değişik biçimde yapılmış tanımlarına rast­lanır. Sözlüklerde bile eğitimin değişik ta­nımları bulunur. Eğitimin, geniş bir alan olması yüzünden değişik yönlerden görül­mesi, bu görünüşe göre de değişik tanım­larının yapılması doğaldı.

KAYNAKÇA:Başaran, İbrahim Ethem, Eğitim Bilimine Giriş, Ankara Sevinç Matbası, 1982

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder